نحوه شناسايي رطوبت روي ديوارها

۶ بازديد ۰ نظر

 اولي نشانه‌ي محسوس وجود رطوبت در ديوارها بروز لكه‌ها يا اين كه رگه‌هاي نم روي ديوار است . اكثري از اين لكه‌هاي تيره ميتوانند از رنگ قهوه‌اي تا زرد رنگ تيره متغير باشند كه اكثر زمان ها نشان دهنده‌ي وجود نم ميباشند . نشانه ها ديگر ديوار مجروح در اثر رطوبت ميتوانند مشتمل بر جدا شدن لايه‌هاي رنگ , تغيير‌و تحول رنگ , فاسد شدن , ترك ميل كردن و معلق شدن نوارهاي ديوار كم آب باشند . اين لكه‌هاي رطوبت ميتوانند ناشي از وجود مصالحي در ديوار كم آب و آبشويي گچ به تراز باشد . در صورت عدم در دست گرفتن آن , لكه‌هاي بد منظر بوي ناخوشايندي هم توليد خواهند كرد . 

حل مشكل او‌لين تراز در در دست گرفتن و تصحيح رطوبت در ديوارها بررسي بصري تمام ديوارها به خواسته چك ميزان ظريف جراحت ناشي از آب مي باشد . از آنجايي كه ميزان قابل پذيرش رطوبت بسته به جور مصالح ديوار متغير است , به كار گيري از يك رطوبت سنج ديوار قادر است ياري دهد . اين وسيله به خواسته انجام بازرسي كامل‌تر از ميزان رطوبت و گزينش گستردگي جراحت پباده سازي شده‌است . 
تراز بعدي مشتمل بر انتخاب علت زخم ناشي از آب و آغاز تعميرات مطلوب است بطوري كه جراحت به بقيه نواحي انتقال پيدا نكند . از آنجايي كه مصالح ساختماني سطح ها مختلفي از رطوبت را جذب مينمايند , ميزان رطوبت ديوار كه به وسيله رطوبت‌سنج معين شده‌است ميتواند به انتخاب ميزان اشباع در ديوارها ياري دهد . اگر چه شناسايي عامل رطوبت گذشته از همت براي انجام تعميرات حتمي است . 
انواع رطوبت در ديوارها 

لكه‌هاي رطوبت در پايين ديوارها 

وقتي كه شواهدي از وجود رطوبت بصورت حباب‌هاي رنگ , لكه‌هاي رطوبت , رسوبات پودري , يا اين كه ريختن گچ‌ها در سطح ها در حدود زمين ديوار مشاهده شود , علت آن اكثر وقت ها ارتقاء ميزان رطوبت است . اين شرايط بطور كلي در ديوارهاي بنايي به دليل عدم وجود يا اين كه وخيم شدن بخش‌هاي ضد رطوبت ظواهر ميگردد . بقيه عامل ها مفيد شايد نقص‌ در تهويه پايين كف يا اين كه زهكشي ضعيف باشند . 

مشكل جمع شدگي رطوبت 

اين جور مشكلات مرتبط با رطوبت وقتي صورت ميدهند كه هواي آكنده از رطوبت در درون ساختمان توده مي شود . استدلال اساسي آن تهويه ضعيف و درزگيري بيش تر از حد ساختمان است . براي گزينش اين كه آيا ميعان مشكلي توليد نموده است , مرحله بيروني ديوار مصدوم را با يك بخاري حرفه كم آب نمائيد و آن‌گاه اين منطقه را سفت با كمي فويل آشپزخانه نوار بكشيد . در شرايطي‌كه مرحله فويل پس از ۲۴ ساعت مجدداً مرطوب شد , در اين‌حالت ايراد قادر است ميعان باشد . 
براي حل اين نقص‌ , دريچه‌ها يا اين كه فن‌ها را در نواحي مستعد تجمع رطوبت نظير آشپزخانه , ‌ خزينه و دستشويي تهيه و تنظيم فرمائيد تا هواي مرطوب پيشين از اين كه تبديل به مشكلي در درون منزل شود خارج برود . همينطور از به كارگيري از دستگاه خالق رطوبت اجتناب نمائيد تا اين نقص‌ به دست‌كم رسد . 
لكه‌هاي رطوبت در تمام سطح ديوار 

لكه‌هاي نم در تمام تراز ديوارها اكثر وقت ها در نتيجه‌ي نفوذ رطوبت چهره مي دهد كه در اثر آن رطوبت از خارج از روش ترك‌ها و فضاهاي ديگر به درون ديوار آجري نفوذ پيدا مينمايد . اين رطوبت اكثر وقت ها شايد در نزديكي درب‌ها و پنجره‌ها مشاهده شود و مي تواند ناشي از ورود آب باران از روش فضاهاي اطراف چارچوب‌ها باشد . لكه‌هاي رطوبت در پايين يك بازشدگي مي توانند بجهت عدم وجود يك شيار در طاقچه‌ي بيروني باشند در حالي كه بقيه اين لكه‌ها احتمالا در اثر نقص در آجركاري توليد شوند . 
براي دوري از اين اختلال از ديوارهاي فرنگي و رنگ روي آن ها محافظت فرمائيد و هر دسته خلأ در نزديكي چارچوب درب‌ها و پنجره‌ها را درزبندي فرماييد تا يك بازدارنده سفت در قبال رطوبت ساخت شود . پاك كردن يا اين كه تصحيح شيارهاي پايين طاقچه پنجره‌ها هم قادر است به دستكم رساندن اين خلل ياري دهد . 
مشكلات در سقف خانه 

زماني كه رطوبت از بالا به ديوار نفود مي‌نمايد , نقص در ساختار سقف اعم از افتادن يا اين كه جراحت ديدن كاشي‌ها , فلاشينگ ضعيف يا اين كه ترك تناول كردن ناوداني‌ها و لوله‌هاي زهكشي ميتوانند علت آن باشند . از آنجايي كه‌اين نواحي تمامي در خارج بنا واقع شده‌اند , يافتن و تعمير آنان مشقت بار نميباشد . لكه‌هاي رطوبت كه در اثر نشتي صورت ميدهند هم مي توانند ناشي از لوله‌ كشي معيوب در ديوارها يا اين كه چه بسا درزبندي نا مناسب خزينه باشند . چگونگي رفع نم و رطوبت ساختمان 

براي جلوگيري از به وجود آمدن نم و رطوبت در ساختمان موارد زير را رعايت كنيد . 

خشك كردن سريع لباسها

 در صورتيكه لباسها را در درون ساختمان كم آب فرماييد اين كار در حين زمان باعث توليد رطوبت در ساختمان مي شود همينطور بسيار ماندن لباسهاي تر در منزل سبب ساز نم كشيدن ديوارها مي شود براي خودداري از اين اتفاقات همت نماييد تخت‌گاز لباسها راخشك فرماييد . 

مراقبت در شستشوي ديوارها 

شستشوي ديوار و ريختن آب مضاعف بر روي ديوار منجر توليد رطوبت در آن مي شود . همينطور استعمال از مواد شستشو در دفعات دوچندان قادر است سبب نم كشيدن ديوار و همينطور از دربين رفتن رنگ ديوار شود . لذا از ريختن آب دوچندان و استعمال مكرر از مواد شستشو جهت نظافت كردن ديوار پرهيز كنيد . 

كاهش رطوبت اتاق 

رطوبت و نم داخلي فضاي منزل در دراز برهه زماني سبب ساز ساخت رطوبت داخلي در ساختمان مي شود . براي دوري از اين مسئله پنجره ها را گشوده فرمائيد تا رطوبت از درون ساختمان بيرون شود . همينطور حدالامكان از وسايلي كه سبب ساز ارتقا رطوبت مي شود به كارگيري نكنيد . 

شناسايي نم و رطوبت

 او‌لين مورد جهت پرهيز و رفع نم ساختمان شناسايي به موقع نم و رطوبت است . وجود لكه و تغيير و تحول صورت ديوار حاكي از اين است كه در پشت ديوار نشتي آب يا اين كه پارگي لوله صورت داده است . به محض اين‌كه اين لكه‌ها را ديديد سريعا براي حل نقص‌ و رفع نم مبادرت فرماييد تا ضرر و زيان كمتري به ساختمان وارد شود . در شرايطي كه به موقع متوجه نم و رطوبت نشديد و رطوبت به باطن ديوار منتقل شود بايستي نسبت به تعمير آن مبادرت فرمائيد . براي تعمير و رفع نم ديوار , ميبايست ابتدا منشاء اين نقص‌ رطوبتي و نم را پيدا كرد تا از زيان بيشتر خودداري شود . منشا رطوبت قادر است هر كدام از مورد ها پايين باشد . 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.