قنات و چاه چه تفاوتي دارد؟ قسمت دوم

۸ بازديد ۰ نظر

تخليه چاه

آب قنات بطور مستمر جريان داراست كه ولي جزو محاسن آن است و قابل در دست گرفتن نيست . برهمين پايه , هميشه سبب تخليه آب ذيل زميني مي شود . در فصولي كه به آب احتياج نيست و يا اين كه خيلي كم است , قابليت پرهيز از جريان و يا اين كه در دست گرفتن آن نيست . براي حل اين خلل مي توان اقداماتي را انجام بخشيد . از آنجمله :

 الف ) كاشتن گياهان مطلوب :

معمولا آب قنات ها در زمستان و مقداري نيز در اوايل فصل بهار كه هنوز كشت بهاره آغاز نشده است , تلف مي شود . بدين خواسته گياهاني كه در‌اين فصول در زمين هاي جلوي قنات مال نيكي مي دهند را مي توان گزينش و كشت كرد . اعم از كشت اسفناج را مي توان اسم پيروزي .

 ب ) آب پاشي باغات در فصل‌زمستان 

ج ) به كارگيري از آب قنات كه در فصل‌زمستان

نسبت به هواي آزاد گرم خيس است , براي رشد نوعي جلبك به مراد تنظيم پروتئين جهت تغذيه دام استعمال كرد . اما نسبتي گرم بودن هواي اكثري از بخش ها در زمستان و همينطور گرمي آب , مي توان اين برنامه را با موفقيت بيشتري همراه نمايد

. د ) به كار گيري از آب قنات براي رويش ماهي 

هـ ) استعمال از آب يك قنات براي تغذيه تصنعي خويش آن قنات و انبار كردن آب در زمين هاي اطراف چاه ها از روش نصب پمپ مطلوب روي چا ه هاي بالا خيس . 

4 ) در زمين هاي هموار و نواحي كه آب ذيل زميني شيب كافي ندارد , موقعيت براي احداث مطلوب نيست .

 5 ) هزينه احداث قنات در زمين هاي مشقت بار و مناطقي كه شيب زمين كم است , زياد مضاعف و مقرون به صرفه نميباشد . 

6 ) در فصول گرم كه گياه نياز به آب بيشتري دارااست و همينطور در سالهاي كم آب كه به آب پاشي بيشتري احتياج است , آب قنات كم مي شود البته با وجود اين‌كه نوسان در آب قنات مشاهده ميشود , آب در مواقع داراي اهميت انقطاع نميشود و به خاطر اين كه نوسان آب در آن كمتر است كشاورزان قنات را بر چاه ترجيح مي دهند .

 7 ) در سيستم قنات , ميزان تبخير آب مخصوصا در بخشها كم آب به نسبت بسيار است . 

8 ) در سيستم قنات , نميتوان لايه هاي شور را از لايه هاي شيرين جدا كرد و از همگي لايه هاي آبدار شيرين سود پيروزي .

 9 ) قنات نسبت به چاه مقابل سيل و زمين‌لرزه شكننده خيس است و فساد در قنات ها به گونه اي است كه احياء دوباره آن‌ها قابليت پذير نيست و يا اين كه مقرون به صرفه نخواهد بود . 

10 ) قابليت آلودگي آب قنات مضاعف است . براي مثال عبور جداازهم از قربت فاضلاب هاي شهري , شستشوي ظروف و جامه در حين مسير قنات , ريختن گردو غبار ماسه و مواد آلوده و كثيف كننده توام با آن از روش باد در جوي هاي قنات و … 

11 ) به هنگام حفر قنات و عمل در آن احتمال دارد سالم مقني به خطر بيافتد . از آنجمله زخم ديدن عضوي از تن مقني وخفگي ريزش ديواره چاه به همين ناحيه به دليل بالا بودن دست مزد مقني وهمچنين صنعت قنات سازي ر ا كد باقيمانده است درحال حاصر احداث قنات به ويژ قنات هاي عمق با دقت به حالت ا قتصادي صرفا مقرون به صرفه است و در غير اين صورت لايه روبي و تعميرات قنات گران تمام مي شود و مقرون به صرفه نيست . 

مزاياي چاه :

 امروزه مطلوب و سهل وآسان ترين وسيله بهره‌برداري از آبهاي تحت زميني , چاههاي عميق و نصفه عميق هستند كه از اختراعات زمان تكنولوژي آدم است . چاه هم مثل قنات دارنده معايب و محاسني است كه در زير به آن‌ها خوا هيم پرداخت . 
چاه آب :

 چاه عالي چاهيست كه اندازه آب متبوع به مدتي نامحدود در ازاء دست‌كم هزينه از آن پمپاژ مي‌شود . براي نيل به چنين خواسته‌اي اضطراري است كه مشخصان هيدروليكي آكويفرو عمل آئي هيدروليكي از روش تست‌هاي پمپاژ مورد محاسبه قرار گيرد . براي آشنايي بيشتر از سفره‌هاي آب زيرزميني مي‌توان با حفر چاههاي مته‌اي و ميزان گيري مرحله آب اين چاههادر هر ماه ( رتينگ ) يك نگاه موقت از موقعيت سفره آب زيرزميني ساخت كرده تا از داده ها آن براي محاسبه ديگر پارامترهاي آبي‌رنگ به كارگيري نمود . 

معايب حفرچاه :

در حال حاضر مرز و بوم ما دارنده معايب و اشكالاتي است كه بيشتر آن مربوط مي توان به عدم بضاعت و توان مامان تهيه و تنظيم پمپ و قطعات يدكي و همينطور تعمير و محافظت و بهره‌برداري درست از آنان . از‌آنجا كه سيستم چاه , يك وسيله توسعه يافته و قابل در دست گرفتن براي بهره‌برداري از آبهاي پايين زميني است , در‌حالتي كه اقدامات ضروري در جهت تهيه و تنظيم تاسيسات و تامينافراد كارشناس مايحتاج براي عمليات حفر چاه و افتتاح آب آن صورت پذيرد , تا حدودي مشكلات ما در اين مورد بر طرف خواهد شد .

 در تحت به مقداري از مشكلات و معايب چاه خوا هيم پرداخت :

 1 ) نياز به وارد كردن دستگاههاي حفاري مكانيكي , لوله و پمپ و بقيه اسباب يدكي براي افتتاح از چاه از مرزو بوم هاي بيرون انجام مي شود .

 2 ) نياز به محافظت شبانه روزي , براي صحيح عمل كردن پمپ و همينطور توجه در دست عمل كردن اسباب و اثاث , كه نياز به اشخاص خبره و كارشناس داراست , كه مي‌تواند بازده كاري را بالا موفقيت . الته با به فعاليت بردن پمپ ها مطلوب و قابل اعتماد , كا نگهداري كمتري نياز دارا هستند هم مي توان بازده را بالا موفقيت .

 3 ) گران و تمام شدن آب چاه براي كشاورزان به جهت بالا بودن هزينه هايي از قبيل مصرف مضاعف مواد سوختي و برق . آب چاه , گهگاه آنقدر گران تمام مي شود كه چه بسا كاشتن توليدها ارزان بها , ابدا مقرون به صرفه نيست .

 4 ) احتياج به موتور هاي برقي در تامين نيروي پمپ و مورد نبود انرژي برق در ميهن از ساير تيم معايب چاه ها مي‌باشد . براي ارزان خيس تمام شدن آب و كاهش مشكلات تامين مواد سوختني , برقي كردن موتور ها به ياري متعددي نموده است , كه اما اين فعاليت مي بايست با حمايت دولت از چاه داران صورت گيرد , به اين صورت كه دولت با تامين نيروي الكتريسيته كافي و قيمت ارزان , برق در اختيار دارندگان چاه قرار دهد 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.