فعاليت معدن بوكسيت شاهوار طبق قانون باشد/ ضرورت دفاع از محيط‌زيست

۱۱ بازديد ۰ نظر

حمل نخاله ساختماني شرق تهران
شاهرود - امام‌جمعه شاهرود بابيان اين كه كار معدن بوكسيت شاهوار مي بايست در چهارچوب ضابطه باشد , بيان كرد : در معدن كاوي مي بايست حقوق و دستمزد مردمان ناحيه رعايت و تخريب ها حداقلي باشد . به نقل از خبر نگار مهر , حجت‌الاسلام عباس اميني عصر سه شنبه در ديدار با فعالان محيط‌زيست به ميزباني محل كار خويش با بيان اين‌كه اصل دفاع از محيط‌زيست صراحت دارد , ابراز داشت : در مسئله تخريب انجام شده در كوه شاهوار با خبر هستيم و به سهم خودمان خطر را حس مي كنيم بدين ترتيب كار اين معدن بايستي در چهارچوب ضابطه صورت پذيرد . 
او با بيان اين كه ضرورت نگهداري محيط‌زيست در آئين و اعتقادات ما همواره مورد تاكيد است و ائمه اطهار ( ع ) هم درآيات و احاديث گوناگون نسبت به محافظت آن تأكيد داشتند , افزود : مديران شاهرود با اعتنا به وظايفي كه دارا‌هستند در قبال معدن تاش مي بايست به‌موقع مبادرت نمايند تا دستكم تخريب‌ها صورت گيرد . 
ضرورت كاهش جراحت به محيط زيست 
امام‌جمعه شاهرود با بيان اين‌كه نگاه به محيط‌زيست مي بايست فراگير باشد , افزود : در دوران پست‌مدرن اسلامي پشيمان خوا هيم شد كه چرا روستاها را به شهرها تبديل كرديم , در الان بومگردي , كشاورزي و ايجاد را پايين تأثير قرار گرفته است و با دست‌اندازي در محيط پيرامون خويش حيات‌وحش را فراري داده ايم . 
اميني با بيان اين‌كه نسبت به سهم خودمان بايستي جراحت به طبيعت را كاهش دهيم , تصريح كرد : بايستي در معدن‌كاوي دستمزد مردمان تاش , بسطام و شاهرود رعايت و تخريب‌ها قانون‌مند و حداقلي شود . 
او افزود : چرا محيط‌زيست براي جاده كشي در بيشه ابر كليد لودر را خاموش , ولي در بزرگ راه تهران شمال كه درختان متعددي نابود ميشوند و در قبال معدن شاهوار عليرغم پيگيري‌هاي انجام يافته بدون صدا مي‌كند؟ لذا محيط‌زيست مي بايست در سرويس مردمان باشد . 


تغيير‌و تحول مسير چشمه هاي شاهوار 
فعال محيط‌زيست هم درين نشست با بيان اين كه كار معدن شاهوار ۱۱ . ۸ هزار هكتار است , ابراز داشت : در الان صرفا دو برابر اين ميزان جواز جاده احداث‌شده و روزمره حدود دو هزار و ۶۴۰تن سنگ بوكسيت فارغ از نخاله از حوزه‌ بيرون مي‌گردد . 
محسن ابراهيمي با بيان اين‌كه معدن بوكسيت در شاهوار كماكان چه بسا طي روزها تعطيلات در طول سه هزار و ۵۰۰متري به استخراج و برداشت ادامه مي دهند , تصريح كرد : ۲۰كاميون با توشه ۲۵ و ۳۰ بدن هر توشه بيش‌ازحد گنجايش اتومبيل سنگ توشه مي‌زنند و جاده ۳۵ كيلومتري دسترسي كماكان در درحال حاضر تعريض است و جز اتومبيل صداي ديگري به گوش نمي رسد . 
او با بيان اين‌كه كوه شاهوار به‌عنوان منشاء ذخيره برف و تأمين‌كننده آب حيطه با استخراج معدن در گير زخم شده و منابع آب ناحيه آلوده و كثيف خواهد شد , افزود : هواي عالي شاهرود را مرهون شاهوار هستيم البته عليه با انفجارهاي پياپي و تغيير‌و تحول مسير رودخانه و چشمه‌هاي اين كانون آب ساز به جهت خشكيدن سوق پيداكرده است . 


شاهوار كوهي آسيب خورده 
عضو شوراي شهر شاهرود هم در‌اين نشست با بيان اين‌كه صرفا با نگاهي به نقشه‌هاي گوگل ارث و مقايسه آن از سال ۹۰ تا به امروز مي‌توان عمق اين فاجعه را فهم و شعور كرد , ابراز داشت : بيرون شدن بيشتراز ۱۰۰تريلي سنگ خالص هر كدام با سي بدن توشه ميزان برداشت را معلوم مي كند كه‌اين حجم , دو برابر باطله دپو شده براي شاهوار برجاي خواهد گذاشت . 
حسينعلي سميعي با بيان اين كه به‌جاي شاهوار با كوهي شخم‌خورده تا طول سه هزار و ۴۰۰ متري مواجه هستيم , تصريح كرد : شاهوار ذخيره‌گاه آبي‌رنگ شاهرود است كه اثر تخريبي آن صرفا يگانه به روستاي تاش نيست چرا مي بايست خاك اين مرزو بوم سواي هيچ منفعتي براي شهرستان به استان ديگري ارسال شود . 
او با بيان اين كه طبق ضابطه بايستي يك درصد بهره برداري معادن صرف عمران و آباداني روستاهاي حومه معدن شود , افزود : از اين محل چه بسا يك ريال هم به مردمان تاش پرداخت نشد و كل اشتغال كاذب ايجادشده ۲۰ نفر است . 
ضرورت ورود دادستان تحت عنوان مدعا العموم پيرامون شاهوار 
عضو شوراي شهر شاهرود همينطور با بيان اين كه طريق به كار گيري از نعمت‌هاي خدادادي كليدي است , ابراز داشت : انفجار ساده‌ترين روش برداشت و بهره برداري از معدن به شمار مي رود ولي آيا بقيه كشورها هم هنگام افتتاح همين زخم را به محيط خودشان وارد مينمايند . 
سميعي با بيان اين‌كه در قبال افتتاح از معدن بوكسيت به اشتغال كاذب بسنده كرديم , تصريح كرد : دادستان بايستي به‌عنوان مدعي‌العموم وارد مشاجره شاهوار شود كه آيا برداشت‌هاي فعلي با مجوزها مطابقت دارااست و در قبال شاهوار درواقع چه چيز قسمت شاهرود شده است؟ 
او با بيان اين كه جاده عريض معدن شاهوار را هيچ‌كدام از محورهاي شهرستان به خويش نديده است , افزود : در قبال ارس‌هاي قطع‌شده در مبادرت نمادين كاج به تعداد محدود كاشته شد ولي آيا كاج گياه ساكن شاهوار است؟ يخچال‌هاي ارگانيك شاهوار با معدن‌كاوي در حالا تخريب مي باشند و هم اكنون بايستي پرسيد آيا طبيعت ناحيه تحمل اين‌همه تخريب را دارد؟ 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.