آشنايي با سرويس كردن كولر

۹ بازديد ۰ نظر

با استارت فصل گرما بايستي ابتدا كولر ها را خدمت كرده و در صورتيكه نيازي به تعمير داشته باشد آن را بازسازي نمود . اگر چه عالي است خدمت كولر را به دست خدمت عمل مجاز بسپاريد تا از پيدايش صدمات احتمالي به خويش و وسايل برقي دوري شود ; البته احتمالا بعضي وقتها نيز ناچار گرديد خودتان اين فعاليت را انجام دهيد . پس بد نيست با تلاوت اين چه‌گونه بدانيد و چه فعاليت مي بايست بكنيد . يك كولر خدمت نشده , تمام تلاش‌ها براي صرفه‌جويي در مصرف برق و آب را به باد مي دهد , پس خوب تر است خاموش باشد , ‌ ولي بعضا از ما چنان به خنكاي كولر عادت كرده‌ايم كه در خانه‌اي با كولر خاموش , مبتلا تنگي نفس مي‌شويم و كولر را يك نفس به عمل ميگيريم , تا زماني‌كه قبض‌هاي رعب آور از روش رسد و شيريني خنكاي دلپذير را به كاممان تلخ نمايد . 
كولرهاي آبي , امكان گزينش و تنظيم سكو سوز و سرما را ندارند و نهايتا به دور تند و كند را مي‌توان از آن‌ها توقع داشت . پس خوب تر است در بسياري از سا‌عتها خاموش باشند . ولي گرماي تب‌دار بعضي از روزهاي فصل گرم سال , كاسه‌هاي شكيبايي را لبريز و طاقت‌ها را طاق مي‌كند , پس كولر‌ها را سرويس كنيم تا لااقل انرژي كمتري را هدر بدهند . بعضي از قطعات كولر بايد هم‌زمان با آغاز فصل گرما , معاينه دقيق شوند . ضريب فرسايش بعضي از اين قطعات بالاست و ممكن است بر اثر فرسوده شدن , مصرف كولر را بالا ببرند . پس سرويس كولر , پيش از فصل گرما , كاملا ضروري است . در اين مقاله كه با به كار گيري از علم يكي از متخصص ها تأسيسات و سرويس كولر درج شده , راه و روش و ترسيم اضافه كردن بازدهي كولر را مرور مي‌كنيم . نصب كولر آبي

فرآيندها و امكانات كولر آبي رنگ از دو بخش گردش آب و گردش هوا تشكيل يافته است كه‌اين دو گردش بوسيله دو موتور غير وابسته انجام ميگردد . سيستم گردش آب كولر به وسيله پمپ آب و سيستم گردش هوا به وسيله‌ي موتور حساس كولر صورت قبول مي كند . 

قطعات و امكانات كولر آبي‌رنگ به سه مدل تقسيم‌بندي ميشوند : – الكتريكي : مشتمل بر كليد سه دكمه‌اي جدا و وصل , پمپ آب و موتور كولر – مكانيكي : دربرگيرنده توربين هوا , تسمه و شناور – اثبات : دريچه‌ها , بدنه , اتصالات شبكه‌ي آبرساني و شير تخليه 

گذشته از هر چيز واجب است از خاموش بودن كولر و عدم اتصال جريان برق حساس ( فاز ) به كولر مطمئن گرديد . در حالتي كه كولر دارنده فيوز غير وابسته است آن را جدا نماييد در غير اين صورت با پشت دست به بدنه كولر بزنيد تا از برق نداشتن آن مطمئن گرديد . 
از هر كه باطن خانه و پاي كليد جدا و وصل ايستاده است ابتدا بخواهيد كولر را يك توشه انقطاع و وصل نمايد تا مطمئن گرديد در هم اكنون خدمت كولر خودتان مي باشيد خير كولر همسايه! ابتدا مي‌بايست دريچه‌هاي خروجي باد كولر را در اتاق‌ها و سالن‌هاي خانه گشوده فرماييد تا در صورت آغاز به عمل كولر به موتور آن فشار وارد نشود . 

پوشال‌ها را عوض كنيد كولر‌ها بايد هر سال بازرسي شوند و بعضي از بخش‌هاي آن مانند پوشال‌ها , حتما عوض شود . پوشال‌ها , محل مناسبي براي پرورش باكتري‌ها و قارچ‌هاست . اين باكتري‌ها و قارچ‌ها كه در حين فصل‌زمستان بين بافت پوشال پديد آمده‌اند , زماني كه آب روي پوشال‌ها جاري شود , جان مي‌گيرند و معمولا بوي ناخوشايندي ايجاد مي‌كنند . 


ولي مشكل تنها بوي بد نيست , آنان خطر ايجاد بيماري‌هاي تنفسي را به همراه دارا‌هستند . پوشال قيمت چنداني ندارد و بر اين شالوده خوب تر است هر سال عوض شود و در حالتي كه فكر مي‌كنيد خيلي عالي آن‌ها‌را شسته‌ايد , درصورتي كه كه پوشال آن كهنه شده‌است آن را ردوبدل فرماييد يا اين كه در غير اين صورت آنها‌را با آب بشوييد تا خاك‌هاي آن وارد فضاي كولر نشود , هر دو سال يكبار پوشال ها را عوض نمائيد . ولي ردوبدل پوشال ها بسته به آب شهر شايد هر سال حتمي باشد . 

براي تهيه و تنظيم پوشال تازه حتماً پوشال هم‌سايز با گنجايش كولر بگيريد . مثلاً در حالتي كه پوشال كولر 4500 را بر روي كولر 3500 ببنديد , تراكم بالاي پوشال‌هاي بزرگتر از سايز , موجب ايراد در سيستم گردش هواي كولر ميشود و هوا به صدق به كولر نميرسد . 

در موقع بده بستان پوشال بايستي ابتدا آن را تر كرده و در محل منحصر خويش نهاده و بعد از آن كانال سيمي منحصر را روي آن قرار دهيد . 

موتور‌‌ , قلب‌تپنده كولر كولر يك پمپ آب و يك دينام داراست كه اولي , فرايند گردش آب و دومي فعاليت گردش هوا را به انجام مي‌رساند . اين موتور‌ها هرقدر سالم‌تر باشند , كولر عملكرد بهينه‌تري خواهد داشت و انرژي كمتري را نيز مصرف خواهد كرد . در حين بازديد از اين ۲ موتور , ابتدا بايد گرد و غبارشان را گرفت و آن گاه آنها‌را روغن‌كاري كرد . موتور كولر , ۲ قطعه ياتاقان داراست كه بايد حتماً روغن‌كاري شوند . پيش از روشن‌كردن كولر نيز بايد ابتدا پروانه را با دست تعدادي بدور بچرخانيد تا روان شود . توصيه شده كه يك دينام نبايد بيشتر از ۷ ساعت بي‌وقفه كار كند . اين موتور به همراه پمپ آب , در خطر سوختن بر اثر كاركرد زياد قرار دارا هستند . پس به موتورهايي كه دارا هستند بي‌توقف مي‌چرخند نيز فكر كنيد . 
سايه باني بر راز كولرها بدنه فلزي كولر در تابيدن مستقيم آفتاب , گاهي چنان داغ مي‌شود كه حتي لمس كردنش ناممكن است . توقع خنكاي كامل از كولري با اين شرايط , چندان منطقي نيست . پس سايه‌باني براي كولر تعبيه كنيد تا خنك بماند و خنكي بدهد . درضمن مصرف انرژي كولر با سايه‌بان نيز پايين مي‌آيد . 


سايه‌بان كولر‌ها ۲ مدل است ;

مدل نخستين كه قيمت بيشتري دارااست و به سايه‌بان سنتي داراي اسم و رسم است , هماني است كه از 4 عدد پايه فلزي و يك سقف برزنتي تشكيل شده‌است . پايه‌ها روي زمين قرار مي‌گيرند و سقف بر رمز كولر گسترده مي‌شود . 

دوم اينكه پايه‌هاي فلزي آن‌ها بر مرحله پشت‌بام قرار مي‌گيرد و تدريجاً به عايق ايزوگام آسيب مي‌رساند . بر اين پايه دسته جديدتري از سايه‌بان‌ها توليد شده كه با پايه‌هايي فلزي روي سقف كولر نصب مي‌شوند . اين پايه‌ها با زاويه ۴۵درجه , به چهار كناره سقف كولر پيچ مي‌شوند و سايه‌بان روي آن ها قرار مي‌گيرد . 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.