خازن در كولر آبي

دريافت خدمات فني

خازن در كولر آبي

۹ بازديد ۰ نظر

كولرهاي آبي رنگ جزود كارآمدترين و بي آلايش ترين سيستم هاي سرمايشي اكنون مي باشند . اين سيستم هاي خنك كننده علاوه بر اين‌كه دارنده مكانيسم خنك سازي زياد معمولي اي مي‌باشند كه فقط مبتني بر مراحل تبخير آب ( Water Evaporation ) صورت مي‌گيرد , از اجزاي مكانيكي و الكترومكانيكي تقريبا بي آلايش اي برخوردار مي‌باشند . همين استدلال مي‌تواند يكي‌از فاكتورهاي استقبال يوزرها از اين سيستم ها در كنار بقيه مزاياي آن‌ها باشد . نصب كولر آبي مشهد
علاوه بر اين كه اكنون كولرهاي تبخيري ( Evaporative Coolers ) را مي توان مهم‌ترين و اولي سيستم هاي خنك كننده در ساختمان هاي صنعتي و تالار هاي بزرگ دانست , كاربرد آن‌ها در ساختمان هاي اداري و مسكوني را هم نمي‌توان ناديده گرفت . چرا‌كه طبق گزارشات آماري قانوني , بيش تر از 80 درصد كولرهاي مورد به كارگيري در مملكت را كولهاي آبي‌رنگ تشكيل داده اند .
ولي فقط در كشور ايران استقبال از اين سيستم هاي لبريز مزايا , طبيعت دوست ( Eco Friendly ) و اما مقرون به صرفه تا اين حد تمامي گير نيست بلكه اكثري از كشورهاي همسايه و چه بسا امريكا و استراليا هم درصد بالايي از مصرف كولر آبي رنگ عالم را به خويش اختصاص داده اند . تا حدي كه در ساليان پيشين مبالغ فراوان بالايي از روش صرف صادرات كولر آبي رنگ به كشورهاي همسايه عايد كشورمان كشور ايران شده‌است . 
البته راجع‌به اجزاي ريز و ساختار كلي اين كولرها چه مي دانيد؟ اكثري از يوزرها در صورت فهميدن اندكي دانش الكترونيك چه بسا تجربي ميتوانند به سهولت سيستم هاي تبخيري را نصب , فعال سازي و حتي‌در اكثري از حالت عيب يابي و تعمير كنند . اين سهولت ميتواند يكي جنبه هاي فوق العاده كولرهاي آبي‌رنگ باشد . درين مبحث قصد داريم در زمينه‌ي خازن كولر آبي رنگ دعوا كنيم . موضوعي كه در صورت پيدايش نقص‌ در كارايي كولر مي‌تواند براي اكثري از يوزرها عشق و علاقه مند به خدمت و تعمير كولر ديدني دقت باشد و سرچ متعددي هم در وب داشته است . 
سيستم الكترومكانيكي كولرهاي آبي‌رنگ ممكن است بتوان پيچيده ترين سيستم كولرهاي آبي رنگ را موتور آن‌ها دانست , اگر چه كه‌اين ساختمان را هم نميتوان به معني واژه پيچيده ناميد . مخصوصا كه اكثر وقت ها راهنماي سيستم هاي الكترومكانيكي كولرهاي آبي رنگ به طور شماتيك و نقشه به وسيله ايجاد كنندگان در بدنه آنها نصب مي‌گردد تا يوزرها بتوانند از آن جهت مونتاژ مدار الكتريكي سيستم منفعت جويند .
اكثر اوقات موتورهاي كولرهاي تبخيري به طور دو به دور مي باشند و دارنده راه و روش انداز خازني يا اين كه مقاومتي مي‌باشند . راجع‌به تك فاز يا اين كه سه فاز بودن موتور كولر هم حتمي است مدل آن مورد علاقه قرار داده شود . به عنوان مثال كولرهاي 13000 اكثر زمان ها به طور سه فاز ميباشند البته كولرهاي كوچك خيس تك فاز فعاليت مينمايند . 
در شرايط كلي براي كولرهاي تبخيري معمولي بدور تند يا اين كه نمايد , يك سيم پيچ وابسته بدور تند , يك سيم پيچ وابسته بدور نمايد و يك سيم پيچ هم وابسته به رويه انداز موجود است كه هريك از آن‌ها در بدنه كولر جاي گرفته اند . اكثر اوقات براي فعال سازي كولر هم از كليد گريزو فرار از راءس ( Centrifugal Switch ) به كارگيري مي‌گردد . كانكت هاي ( Connects ) اين كليد روي محور روتور قرار مي‌گيرند . اما موتور كولرهاي آبي رنگ قادر است دارنده اشكال مختلفي باشد كه پيرو به اشكال آن و روش كارايي خازن در آن‌ها بيشتر خوا‌هيم پرداخت . 
گونه هاي موتور و خازن در كولر آبي‌رنگ اشكال موتورهاي پيروز مورد به كارگيري در كولرهاي آبي‌رنگ به طور تحت است : 
موتورهاي دو بدور با رويه ميزان خازني موتورهاي دو به دور با خط مش انداز مقاومتي كه خويش موتور هاي دو بدور با رويه انداز خازني ميتوانند مشتمل بر دو جور كلي ذيل باشند : 
موتور دو به دور با خازن دايم كار موتور دو به دور با سيم پيچ ( خازن ) شيوه انداز همانگونه كه تيتر شد , كولرهاي آبي‌رنگ دو بدور كار ميتوانند بر طبق دو به دور تند و نمايد فعاليت كنند . در واقع , حرفه اين جور از كولرها بر طبق به دور در دقيقه ( Round per Minute ) دارنده دوتا گوناگون ( به عنوان مثال 1500 بدور در دقيقه براي بدور تند و 1000 به دور در دقيقه براي به دور نمايد ) است . هرمورد از اين دورها دارنده يك سيم پيچ حساس , يك سيم پيچ كمكي و يك خازن مي باشند . 

اين خازن ها به سيم پيچ موتور ( سيم پيچ كمكي ) به طور محرمانه قرار گرفته و فعاليت مي‌كنند . ولي درخصوص موتورهاي دو بدور با خازن دايم دار , سيم پيچ هاي كليدي و كمكي و نيز چنين خازن همواره در مدار قرار دارا‌هستند و وجه تسميه اين موتورها هم به همين بهانه است . البته درباره‌ي موتورهاي دو به دور با خازن خط مش انداز , سيم پيچ كمكي ( كه خازن رويكرد انداز با آن خصوصي شده‌است ) رويكرد انداز ابتدا به همراه سيم پيچ داراي اهميت سيستم را فعال‌سازي نموده و بعد از وصال به دور سيستم به 75 درصد به دور اسمي آن , بوسيله سوئيچ از مدار بيرون مي شود . اساسا , اختلاف فاز ضروري براي فعال‌ساز‌ي اين نسل از موتورهاي كولر آبي‌رنگ بوسيله خازن ها تامين شده و آن گاه از مدار بيرون مي شود . 
شيوه نصب خازن در كولر آبي رنگ نصب و اتصالات مرتبط با خازن هاي دايم كار و خازن هاي شيوه انداز مبحثي تقريبا تخصصي است كه اضطراري است مبتني بر نقشه هاي الكتريكي كولر ذي‌ربط صورت گيرد . ولي در موقعيت كلي , دو فيش ترمينال در خازن هاي راه و روش انداز درنظرگرفته شده شده‌است . يكي‌از اين فيش ترمينال به رمز سيم رابط سيم پيچ و ديگري به فيش پلاتيني كليد گريزو فرار از راس اتصال داده مي شود . به اين ترتيب هنگام فعال‌ساز‌ي سيستم با تلاش آني كليد فرارو گريز از راءس , خازن از مدار بيرون شده و سيم پيچ با اهميت بدور موتور كولر را بر عهده ميگيرد . 
ويژگي ها فني خازن در كولر آبي رنگ خازن هاي راه و روش انداز كولرهاي آبي‌رنگ مي‌توانند دارنده گنجايش ( Capacity ) متفاوتي باشند كه بسته به مدل كولر و گنجايش هوادهي كولر ( CFM ) گزينش ميگردد . مثلا براي كولرهايي به گنجايش هوادهي 7000 خازن هاي خط مش انداز دارنده گنجايش 430 الي 480 ميكروفاراد است . اما درباره‌ي بررسي رابطه گنجايش كولرهاي آبي‌رنگ و اقتدار الكتروموتور مي توان از جداول ذي‌ربط استعمال نمود . 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.